Stichting Strender Vermaning

Wij zetten ons vol overgave in voor het beheren, behouden
en de exploitatie van de Strender (= Oosterender) Vermaning (= Doopsgezinde Kerk)

Rondleiding in Oosterend
Commissie Peperhof

Het bestuur heet u welkom

Wij zetten ons vol overgave in voor het beheren, behouden en de exploitatie van de voormalige doopsgezinde kerk aan de Peperstraat 26 te Oosterend. Wij versterken hiermee de economische positie van het dorp Oosterend op Texel.

Dit doen wij vanuit de Stichting Strender Vermaning, opgericht op 17 februari 2015. De stichting organiseert onder andere evenementen en exposities in voornoemd kerkgebouw en betrekt daarbij de middenstand van Oosterend.

Naast dat wij zelf veel organiseren, stellen wij de Strender Vermaning ook ter beschikking aan derden tegen betaling voor onder andere concerten, workshops en rouw- en trouwdiensten.

De oprichting

Stichting Peperhof

Tijdens de voorbereidingen van Oosterend Present in 2013 werd het plein voor de voormalige Gereformeerde kerk (Peperstraat 7) opgeknapt door de bewoners van de Peperstraat. Naar aanleiding daarvan vond men het jammer dat er niets met het voormalige kerkgebouw werd gedaan, ook al omdat het sinds 2002 niet meer in gebruik was.

Na overleg met Stichting Woontij kreeg de inmiddels samengestelde commissie Peperhof het gebouw via bruikleen ter beschikking van Woontij om er in 2014 o.a. exposities in te organiseren. Op 17 februari 2015 werd Stichting Peperhof officieel opgericht en werden de commissieleden de bestuursleden van de stichting.

De naam Peperhof is een combinatie van de straatnaam Peperstraat en de naam ’t Hof. Het voormalige 1e Gereformeerde kerkje lag vanaf 1853 aan het Hof, toen acht percelen van ruim vier hectare land met boomgaard en een boerderijtje met de naam ‘Het Hof’ aan de rand van het dorp. De naam Peperhof past dus goed in dit stukje geschiedenis. Het boerderijtje en het bijbehorende land is in 1955 verkocht aan de gemeente Texel, het boerderijtje is in 1963 gesloopt.

Sinds de oprichting van de stichting is het bestuur op zoek naar nieuwe kansen om het gebouw de Peperhof te behouden voor het dorp Oosterend. Helaas kwam er een andere bestemming op het gebouw en liep de stichting ten einde.

Stichting Strender Vermaning

Dankzij het succes van Stichting Peperhof, is het bestuur op zoek gegaan naar een nieuwe locatie in Oosterend. Op een steenworp afstand (Peperstraat 26) is er de voormalig doopsgezinde kerk, ook wel Strender Vermaning genoemd. Hoewel er nog enkele keren gebruik werd gemaakt van dit gebouw, kon de Vermaning wel een opknapbeurt gebruiken.

Dit was een uitgelezen kans om de bedrijvigheid in Oosterend een doorstart te geven, door alle activiteiten te verplaatsen van de Peperhof naar de Strender Vermaning.

Strender Vermaning
Maartenskerk

Stichting Vrienden van de Maartenskerk

Stichting Strender Vermaning heeft een samenwerking met Stichting Vrienden van de Maartenskerk om diverse concerten te organiseren.

Stichting Vrienden van de Maartenskerk heeft ten doel het wekken van belangstelling in brede kring voor het behoud van de Maartenskerk Texel (Kerkstraat 2), als kerkgebouw en als cultuurhistorisch monument en de instandhouding van het gebouw en zijn inrichting. Zo is onder andere, mede dankzij fondsen en donateurs, het in 1906 gebouwde orgel volledig gerestaureerd.

Donateur worden?

Samen met u willen wij sterk staan voor ‘Stichting Strender Vermaning’. Wij vinden het belangrijk om dit beeldbepalende gebouw (de Strender Vermaning) voor Oosterend te behouden. Maar wij kunnen onze ideeën alleen maar uitvoeren met uw betrokkenheid en steun! Word donateur en steun Stichting Strender Vermaning.

Lees hier het laatste nieuws van Stichting Strender Vermaning

Exposities in de Strender Vermaning

Nieuwe exposities

Van dinsdag 28 juni tot en met zaterdag 20 augustus zijn er de volgende exposities: Gerda Bloem – KeramiekIvonne Boogaard – AangespoeldCarlie Fris – KeramiekKlaas-Jan Gorter – SchilderijenRodri Wolters